Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Wednesday, September 02, 2009

kem motivasi opah uda


akak makan coklat ye?
eh. takde lah. ni akak terpegang benda kotor tadi. terlupa nak cuci.
eii akak tak puasa.

kantoi.

seminggu cuti sekolah, rumah aku didiami dengan 2 penghuni tambahan. aku kira boleh disebut peserta kem motivasi cuti sekolah 2009 di rumah mak aku. Kedua2nya berpangkat anak sedara pada aku. Tidak dirancang, tahu2 1 ramadhan kakak sedara aku datang menziarah dan meninggalkan amanah kepada mak aku yang dipanggilnya mak uda. Dengan harapan mak aku dapat memberi motivasi pada anak nya yang form 2 serta anak sedaranya darjah 3 sepanjang cuti sekolah.

first isu yang timbul dalam kalangan aku dan kakak2 aku serta emak.
'weh aha tuh dah baligh ke?' aha itu datang dari perkataan azha
'entah pegi la tanya' rasa aku, susah sangat nak meneka2.
'ada ke! takkan la nak tanya.'

ni la masalahnya kalau adik beradik semuanya perempuan. takde yang boleh ditanya, haha. tapi kami bertudung jugak. last2 kakde call bos, lalu result yang kami dapat positive! kami kene bertudung.

meriah seminggu kami, walaupun aku tau bagi aku seronok ada penghuni tambahan tapi seksaan bagi mereka. mak aku kerah mereka belajar. biasa lah tu.

'akak makan coklat ye?'
'eh. takde lah. ni akak terpegang benda kotor tadi. terlupa nak cuci.'
'eii akak tak puasa!'

ku sangka panas sampai ke petang, rupanya aku kantoi di tengah hari. tengah aku mengajar si rizal yang darjah 3, aku menunding2 pada ayat yang sedang aku ajarkan tanpa sedar jari telunjuk aku ada coklat. haha. malam tu, selepas maghrib aku selisih dengan rizal di dapur

'malam ni pergi surau tak? terawih?'
'oh. tak kot. '
rizal geleng kepala, geleng kecewa dengan aku. sudah lah tak puasa. tak terawih pulak tu!

No comments: