Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Tuesday, June 23, 2009

Tetamu Allah

Ucapan Penghargaan
First of all, terima kasih Allah sebab jemput aku. Kata orang setiap tetamu Engkau adalah istimewa. Terima kasih banyak-banyak sebab sudi terima aku lagi ya Allah.TERIMA KASIH!


Petiais Hilang
Aku pergi buat umrah.
rasa tak nak balik pulak. Duduk sana buat ibadat je. Balik malaya, kene fikir balik urusan dunia. Haihh(mengeluh). Aku tahu mengeluh tak baik, tapi kata kakak aku yang bakal doktor itu, 'Kak de tak mengeluh, Kakde tengah besarkan lung je'

Tapi bila aku fikir balik.
'Pergi pun pakai duit ayah. Ada hati nak duduk sana. Bertuah la kau.'


Manusia Merancang Tuhan Menentukan.

Plan Awal
Sebenarnya ni rombongan mak aku adik beradik bersaudara. Aku pun tak tahu. Allah yang buat jalan cerita ni. Dari angah yang kata 'Mana boleh angah pun nak pegi jugak!' lalu bersangkut pada adik bongsu aku pulak'eii firah pun nak ikut, firah spm tahun ni' entah apa sangkut pautnya umrah dan SPM. Kalau tak belajar, pegi umrah je taraguna la dey. Lalu bersangkut pada aku yang entah aku pun tak tahu mana puncanya, angah suruh aku bodek mak. Aku tak reti bodek, pau duit mak sendiri apa tah lagi. Aku tak berapa nak pau sebab aku tak nampak kepentingan aku kena pergi. Jahilnya aku. Tapi jauh dalam hati. Aku takut sebenarnya. Tu la da buat dosa reti pulak takut. Aku dalam dilema sebenarnya antara urusan dunia dan akhirat. Aku tersepit. Kalau aku pergi umrah. Banyak urusan yang akan tertangguh. MEMANG BANYAK URUSAN AKU. Tapi kalau aku pergi, sekurang2 nya mati esok ada bekalan spare. Lama jugak aku fikir. Kalau ada masalah ngan urusan tertangguh tu. Esok2 aku boleh mintak tolong Dia.


Kalau orang tanya pendapat aku, aku suka jawab.
'Nanti bagi orang fikir', jujurnya aku tak pernah fikir pun(sengih). Sebab tak tahu nak decide jadi aku tak fikir. Aku cuma tunggu Allah bagi jalan. Ok aku bukan malas usaha nak fikir, cuma aku mintak panduan dari Dia.

Di samping angah mengarahkan aku men hint2 mak untuk bagi aku ikut. Angah tak lupa juga mengundang boss. Kata boss. Kalau ayahanda ikut. Dia ikut. Tapi jauh di sudut hati dia teringin nak ikut, dengan harapan tinggi. Boss harap ayahanda ikut. Lalu aku pun. 'Ok lah. kalau boss ikut tun ikut'. HAH. Habis kau. Dari trip adik beradik mak aku. Ha family aku pulak macam nak conquer trip umrah ni. Di samping itu, rancangan yang sebenar-benarnya sepatut terjadi tahun 2009. Kami sekeluarga nak buat haji. Tapi tahun ni ikutkan ada la sorang je yang free dari tanggungjawab dunia untuk tunaikan haji. Maka sebab itu, mak meluluskan anak-anaknya pergi. Dengan duit sapa? Haa apa lagi. Duit haji masing-masing laa A.K.A duit ayah tabungkan untuk anak-anak dia plus beberapa bahagian kecil yang tak seberapa dari duit kami masing-masing sendiri dalam tabung haji. Habis la aku. Duit haji aku dah terkurang.

Kata ayahanda, dia tak ikut. Katanya takut kalau time cuti nanti, anak-anak balik. Takde orang tunggu kat rumah. Jadi apa lagi. Aku pun terus kata nak ikut. Takde lah lagi alasan untuk ayahanda tunggu di rumah. Tapi sayangnya kakde dan alang(mereka doctor+bakal doctor) tak ada masa. Menitis jugak air mata, sebab tak semua pergi. Rahsianya? Biarlah aku je yang tahu.
Maka pergi lah kami anak beranak (mak ayahanda angah bos aku firah+ opah+ 2 pakcik+4 makcik)


Pahala Besar
Pernah dengar orang kata? Bawak orang tua besar pahala nya. Ya dugaan pun besar. Besar sangat. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Nampak mudah. Tapi untuk orang muda yang selalu fikirkan diri sendiri macam aku. Berat betul! Ye la. Selalu pun sebelumnya dah biasa takde tanggungjawab. Tapi syukur la aku dan adik beradik ni dididik untuk prihatin. Ya makcik2 aku bertuah(ya ampun.rendah hati la sikit. tun oi) dapat kami.

Tapi apa-apa pun. Memang mencabar. Sabar sebenarnya tak ada had. Kita je yang kedekut nak sabar 'sabar saya ada hadnya!'. Aku banyak bersabar. Ye lah. Tuhan nak duga kan. Selalu kene hempap je. Terkena jugak hasutan syaitan. Tapi alhamdulillah. Dalam aku termakan hasutan tu pun. Koman-koman nangis berjemaah dengan angah dan Firah. 'Ya ya rapatkan saf!.wuaawuaa'. Tisu habis. Stokin jadi pengelap air mata. Hahaha. Stokin bersih ok! Angah ambik belah kanan. Aku ambik belah kiri. Haha. Kakde ke alang ke along ke yang baca ni kome bayangkan je laa. Lap hingus pakai stokin aurat(stokin colour brown tu.)


Orang-orang tua ni bukan apa, ok tu ok. Cuma tuhan nak duga kami yang muda belia ni kan. Kadang-kadang sampai satu tahap. Kitaorg rasa kitaorg dah layan makcik-makcik kami ni macam sekumpulan budak-budak. Haha. Diaorg memang comel. Diaorg masing-masing datang takde mahram. Harapkan mahram 2 orang pakcik aku .

Gamba dari atas ke bawah:
1. Masjidil Haram
2. satu perhentian sebelum sampai Mekah
3. Bukit Uhud
4. Ladang unta-Hudaibiyah
5. Mekah
6. Jabal Rahmah
7. Bukit Tsur

No comments: