Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Wednesday, November 14, 2012

Cerita Haji: Ayat-ayat Cinta


Aku mesej zeera tentang sesuatu sewaktu dalam bilik training, lalu aku berlalu ke toilet. Selesai urusan toilet, aku masuk bilik semula, aku tengok handphone aku berkelip2 lampu hijau, tanda ada something pending atas phone. Shoot! Aku tengok mode handphone, alamak malu aku. Aku lupa tukar mode phone pada mode yang biasa aku letak waktu office hour. Mesti berjela lagu aku tadi masa mesej zeera masuk. Ohohoho. Dan aku tanya member meja sebelah aku. 'U. Tadi phone saya bunyi, dia berbunyi panjang2 ke?'. Chinese friend aku jawab dengan anggukan dan tersengih.

Bos kecik agak terhibur dengan lagu aku tu, ohoho bila second time kejadian yang sama terjadi, dia larang aku tekan phone malah 'No no no just let it be, we all wanna listen to the song' ohohoho.

Most ringtone, sms tone aku pakai soundtrack ayat-ayat cinta. Bila kira-kira balik, dah nak 6 tahun sejak first time aku tengok cerita ayat-ayat cinta ( cerita tu keluar tahun 2007). Banyak kenangan betul la dengan movie tuh. Salah satunya....


~Flash Back Zulhijjah 1432 Hijrah

Selesai urusan wukuf(alhamdulillah) di arafah, para jemaah menanti waktu untuk ke muzdalifah pulak. Di situ kitaorang bermalam dan kutip 7 batu untuk jamrah aqobah. Hanya Aqobah dulu. Macam mana  kalau ada jemaah tersalah tempat lontar? Dia pergi lontar jamrah ula ke? InsyaAllah gomen arab dah siap2 letak tali  kat jamrah ula atau ada jaga arab kat situ akan suruh korang ke jamrah yang ketiga.



Dalam antara pukul 12 tengah malam dan 1 pagi 10 Zulhijjah, kumpulan bas aku bergerak ke mina. Hm. Boleh tak aku rasa aku tak ingat macam mana keadaan kitaorang buat first jamrah aqabah tu? Ya ampun. Kalau tak salah dalam samar-samar ingatan aku, kitaorang tiba di kawasan maktab 89 di mina dalam pukul 4 pagi.

Turun dari bas kitaorang pegi letak beg dalam khemah masing2. Dan rumoursnya masa tu, kumpul kat pintu depan maktab nanti ada ustad datang bawak kitaorang pergi melontar. Kalut-kalut la letak barang semua pegi pintu depan maktab semula, takut kene tinggal. Tapi time tiba semula ke pintu masuk tu, semua orang cam tengah relak2 dalam mode menunggu. Risik-risik diaorang kata tengah tunggu ustad. Oh ok ar, lega di situ. Tapi bila dah dalam mode lega dalam tempoh yang agak lama, tak kena jugakkan. Terdetik kat hati, 'Entah-entah kita ni tunggu orang yang tak ada?'

Memang ya pun. Mana ada mana2 ustad yang nak pimpin group yang baru sampai pagi tu. Tengah2 semua orang dok bingung2 bising2 nak buat ke tidak lontar pagi tu. Adik bradik aku decide ikut satu group Indonesia ke Thailand yang tengah berarak ke tempat jamrah. (Note: Kitaorang tak tahu malah tak terbayang pun route ke tempat jamrah. Memang ZERO KNOWLEDGE). Kitaorang ni anak muda, nak plak dalam group aku ada abang ipar aku and abang aku, ada la beberapa makcik pakcik follow kitaorang, agaknya nampak macam muka yakin kot masing2? Hahaha. Tapi Alhamdulillah, jumpa la. Jalan dia satu arah je, chances nak sesat tu insyaAllah rendah.





Tip: Kalau nak melontar, jangan gelojoh. Sampai2 je tempat jamrah terus nak tuju, nak pulak nampak orang ramai2 dengan semangat kobar-kobar kat situ berebut tuju menuju batu, korang pun terus rasa semangat terbakar2 nak lontar. Relak2. Bentuk bulatan tempat lontar tu ibaratkan macam bentuk sampan la. Ko tiba situ ko akan jumpa kepala sampan. Biasanya sesak kat kepala tu, tapi ko, ko jalan pusing sikit, ko pegi ke hujung sampan lagi satu tu. Kat bahagian belakang ko boleh lontar dengan tenang, yang perempuan pun memang boleh lontar tanpa perlu bukak ketiak sangat pun. Lontar pun, kene tengok batu tu masuk ke tidak, jangan sebab korang imagine kan setan, dengan hati yang sangat marah ni lalu korang lontar memang kuat tak terhingga sampai  terkene tiang jamrah pastu lantun balik keluar kene kepala ko. Huhu tu korang kene lontar balik, lontaran tadi tu tak kira tau sebab batu keluar balik.
Nampak tu kepala sampan? Yang ni kat tingkat satu. Groundfloor, wallahualam.

Yang ni kat ekor sampan. Tu nampak ramai-ramai tu? Itu kat kepala sampan yang kita mula-mula jumpa bila sampai.

Lepas lontar aqabah, WEEEHOOOOO!!! Bercukur, bebas lah para jemaah dari larangan ihram kecuali 3 larangan. Hari-hari seterusnya kene lah lontar 3 jamrah. Banyak ar kenangan kat mina. Haih macam-macam hahah. Kat sana, cuci baju dilarang, pantang memang satu pantang kat sana, tapi masih ada je orang buat. Hoho. Sampaikan, sekali tu aku pi mandi, seluar aku jatuh, huhuhu, kene ar bilas. Aku bilas je tau. Bilas bermaksud aku curahkan air saja. Aku dok perah2 seluar kat luar khemah. Tetiba ada makcik tegur aku 'ai cuci baju ke?' sambil mulutnya tersenyum. Ko tengok, pantang nampak orang perah baju terus kene sebijik hahah. Aku pun tak tau niat dia tanya, aku assume dia nak bersapa je ar. Terkulat-kulat aku kata seluar aku jatuh.

Bila tiba hari nak balik mekah semula. Memang tak sabar-sabar dah nak selesaikan haji. Huhuhu. Dijadualkan kumpulan bas aku bertolak dalam sebelum tengah hari. Tapi masuk pukul 1, kitaorang masih tertongok kat khemah. :)). Bila tanya kenapa macam lewat, diaorang kata sebab jalan mekah sesak. Al-kisahnya, ada driver yang sepatutnya bertugas dengan pihak muassasah(orang arab yang uruskan jemaah tabung haji) dah lari. Kiranya tinggal beberapa bas je yang boleh diharapkan. Nak buat gano, redha je le. Tepat pukul 5 petang, kitaorang bertolak ke mekah.

Dalam bas, mungkin setelah dalam 2 jam berlalu kot, aku tak pasti macam mana, tapi ada antara adik aku atau abang aku (Note:Umur kitaorang tiga orang tak jauh beza jadi mind set tak jauh sangat ar settingnya) yang mulakan topik pasal cerita movie Ayat-ayat Cinta, Ketika Cinta bertasbih. Eheheh. Bukan borak apa, kitaorang praktik kan semula dialog arab dalam filem2 tu. Wohohoh. Walaupun nampak macam ' betul ke ko ni petiais, pandai ke cakap arab pung?'. Sepanjang aku kat tanah arab, aku praktikkan perkataan arab yang aku dengar dari movie2 indonesia tu. Hohoho.

Walaupun setakat perkataan2 je, tu pun dah buat aku rasa macam orang arab, WAHAHAHAHAHA. Adik dengan abang aku dulu sekolah menengah arab, abang aku boleh ar jugak nak berborak bahasa arab biasa2, adik aku pulak katanya dia paham, tapi tak reti nak balas semula macam mana. Tetiba teringat satu scene kat masjidil haram, ada orang arab tanya aku air zam-zam nak dapat kat mana sambil buat isyarat nak minum pada aku. Aku jangka aku akan jawab dengan signal sahaja, spontan mulut aku, 'FITAHAT FITAHAT' sambil jari tunjuk bawah. Lepas aku jawab soalan dia, dia pun berlalu dan ada silent moment kejap dalam diri aku.

WOAHAHAHA WOHAHAHA AKU BERJAYA GUNA PERKATAAN FITAHAT! AKU BERJAYA!! Sapa tau cakap arab mesti rasa apa jenis manusia la aku ni, baru satu perkataan dah rasa jakun benar dah kenapa. Ah peduli, dah lama aku tunggu moment bila aku boleh pakai perkataan2 arab termasuk Fitahat dari movie Ayat-ayat cinta.

Jadi dalam bas tu, aku dan adik serta abang aku, kitaorang discuss semula perkataan yang boleh diguna pakai masa kitaorang kat tanah arab dan aku buat check dengan diaorang untuk make sure sebutan betul. Tak lama kemudian, bas kitaorang berhenti sambil kedengaran driver bas pot pet pot pet pot pet dalam bahasa dia. Rupanya, kata dia bas rosak. Nak jadikan drama, dalam bas kitaorang takda petugas tabung haji langsung! Memang sebelum bertolak diaorang dah pesan ar kat salah sorang untuk simpan nombor petugas depa. Sepatutnya satu bas ada satu petugas kot, tapi aku tak tau asal bas kitaorang tak ada. Satu bas cam dah terkedu.

Dalam diaorang tengah berfikir macam mana nak communicate dengan driver bas sebab tak de siapa tahu cakap arab dalam tu. Tetibe pakcik sebelah seat aku bersuara perlahan sambil mata tegun melihat ke hadapan ' Siapa yang tahu cakap arab tu, boleh la wakilkan diri pergi bercakap dengan driver tu'. Aku kat sebelah dia, aku tengok je dia tegun melihat ke depan sambil berkata-kata, tak pasti dia tuju ayat tu kat siapa. Hohoho aku rasa dia dengar aku ngan adik and abang aku dok borak2 berbalas2 bahasa arab. Padahal setakat ngulang skrip ayat-ayat cinta dengan ketika cinta bertasbih. Ohohoho. Dia ingat kitaorang tahu cakap arab. Ameen pakcik.

Well, end up abang aku volunteer, abang ipar aku panggil abang aku suh bercakap dengan driver, sebab abang ipar aku surrender tak boleh communicate dengan driver. Abang ipar aku dengan abang aku je the only lelaki muda. Dan ada sorang makcik ni, very the sophisticated dia handle situasi.

Dalam pukul 11 lebih malam kitaorang tiba setelah bermacam-macam kejadian.( Ada banyak benda jadi lagi, tapi karang berjela kalau aku tulis). 8 jam kitaorang dalam bas. Eh macam tajuk movie ar. Haha. Boleh buat movie ar. 8 JAM.








Ini entry untuk sambungan kepada entry aku ke arafah. Di mana entry arafah? Ada ada.. di..

FITAHAT!FITAHAT! :))





2 comments:

BlueIceCube said...

Salam PetiAis,

My turn pergi haji tahun ni (oh). Any advise kursus haji & barang apa nak bawa?

Appreciate your help.

(Kena tanya orang-orang muda sebab fikiran lebih kurang sama)

Thanks,
BlueAisCube

sun said...

bila nak matikan bunyi tu, dia berdecit "ish let her phone be, it's not a call right.."