Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Thursday, June 25, 2009

Madinah al-Munawwarah

Di Kota Nabi Muhammad



Dulu tahun 2003.
Waktu mula-mula aku sampai. Badan aku seram sejuk masuk MASJID NABAWI. Kali ni tahun 2009. Biasa. Macam aku dah biasa masuk pulak. Padahal bape tahun dah ni. Takut. Itu takut pertama aku pada Allah. Sebab aku macam tak rasa special pulak ada kat situ. Tapi takpe. Kalau tak special, apasal aku ada kat sini. Ha ada la tu!(ini ayat penyedap hati.). Duduk kat situ. Ringan je punggung buat macam-macam solat. Lama berteleku. Tiba-tiba aku nangis. Aku sedih aku tak nangis masa aku mula-mula masuk. Kiranya, aku berjaya nangis lah kat situ. Menangis di situ. Seolah-olah aku dah lepas kan 'keluhan berat' pada Dia. Ringan badan seketika.

Setiap kali waktu solat kitaorg berkejar-kejar ke masjid. Berkejar bukan sebab lambat. Kami bertolak awal setengah jam atau lebih awal lagi kadang-kadang tu. Takut tak dapat masuk saf. Setiap kali waktu solat aku rasa cemas. Kau tahu panik nya bila saf semua rapat. Dan kau berdiri kat lorong yang lapang antara 2 saf. Macam boleh mati rasanya, sebab cemas melampau yang melanda tatkala risau imam akan mengangkat takbir dalam beberapa saat je lagi. Kita masih tak jumpa lubang kita nak semayang dalam saf.


Ni masa aku terbatal wudhuk nak solat maghrib. Aku lambat masuk masjid. Ya ampun panic room betul! Walhal nak ikutkan kalau kau tak jumpa tempat pegi la ke belakang kan. Koman-koman kat pintu masuk ada ruang nak semayang. Ha sanggup tu kat pintu masuk. Tapi masalahnya kalau dah semua saf rapat. Macam mana kau nak rentas dari saf ke saf.

First solat aku kat situ. Aku berhimpit ni kes tak jumpa lubang dalam saf la ni. Aku doa. 'Ya Allah moga kau berikan lah aku ruang untuk solat ya Allah'. Second solat aku. Aku duduk saf depan-depan. hambik ko. Aku semayang saf ke-4. Aku manusia yang berdiri tengah-tengah. Kanan aku. Dalam 2 meter lebih kosong terputus ngan orang belah kanan aku. Ha besar betul ruang. Aku tak tau la apa hukumnya.

Ada orang yang tak berebutkan saf depan. Tapi wanita-wanita di luar sana. tahu tak salah satu panduan utk lelaki cari isteri? 'carilah kamu wanita dari saf yang hadapan2'.

Alhamdulillah la kat madinah. Ok. Kata salah seorang ustaz, time kitaorg kat madinah tu time paling panas sekali. Mau taknya. Muka ustaz yang sawo matang tu pun, merah padam masuk hotel lepas tolong cari ahli rombongan yang sesat. Orang yang kulit putih apa lagi. Merah lebam. Hehe. Tak ar. Merah-merah gitu jugak.

Panas dia macam kau duduk sebelah periuk yang air dah mendidih sangat dah. Huih. Bibir kering usah kata. Kitaorg ni keluar masuk masjid meneguk air zam zam je. Alhamdulillah tak pecah bibir. Aku yang pakai bracess ni pun, kat malaya selalu je 4-7 ketul ulser. Sini terima kasih tuhan, mudah nak ibadat.

Benda yang kau kena buat masa sampai madinah. Jumpa rasulullah. Tak la secara live. Pegi makam baginda dan sapa. Dah datang tempat dia kan. Haha. Aku nak gelak betul la. Jemaah lain dah siap sapa rasulullah,saidina abu bakar, umar. Time nak bersurai aku baru sedar aku tak sapa Umar . Ya ampunnn. Kecik hati dia.

Ayah: Bagi le salam sekarang(nada cool seperti sudah biasa handle anak-anak dia clumsy)
Aku: Ha orang baru je bagi(ni dah on the way nak keluar kawasan masjid ni gi shop shop)




Tempat Lawatan.
Macam biasa(macam la selalu,hehe.amin moga dapat lagi pegi),ladang kurma,masjid quba,masjid kiblatain,bukit uhud. Sakan kami bergamba. Kata aku pada angah, 'Segan weh karang ustad nampak. Dah ar selalu lambat'. Kehkeh. Kami gelak.


Dalam semua orang. Aku boleh kata family aku selalu paling lambat sampai ke bas. Bukan apa. Kitaorg bawak banyak orang tua(celeh salah deme jugak ek). Sampai ustad tu pun senang nak check. Nampak keluarga abang zainuddin masuk bas. Pap. Tutup pintu bas. Yakin-yakin je dia dah tak de orang tertinggal. Dari malaya kami berimamkan ustad wan. Sampai madinah tau-tau ada lagi 2 ustad. Aku tak kenal. Aku kenal lepas aku kene pegi tempat lawatan dengan bas ustad lain. Tapi kau tau esok-esok kat akhirat penting jugak kau tau nama-nama orang berilmu ni? Jadi aku tahu nama je la dulu. Suai padankan nama dengan orang-orang disyaki kemudian.


Bas kedua.
Tiap-tiap kali nak bergerak dah ke tempat lain. Ustad ni lah dengan selamba dia.
'Dah cukup semua orang? Cukup lah tu saya rasa. Kalau ada yang tertinggal tu. Pandai-pandai la deme balik. '
Waktu ni bas dah bergerak. Kau gerun tak kalau kau manusia yang tertinggal bas tu?


Nak bergamba pun.semua skema nya style. Firah yang da biasa posing gamba ala frenster.
'Nyampah tul semua gamba skema'
Nak buat camana dik. takkan kau nak berpeace2, mulut juih2 ala gamba frenster. Cukuplah. pakai baju kurung dengan sport shoes pun ustad dah tengok pelik. Tapi kami, ibadat tetap ibadat ustad.


Masjid Quba>Bukit Uhud> Ladang Kurma>Pasar Tamar
Jemaah diberitahu , ada dalam 20 minit la kot untuk round2. Kat Masjid Quba lambat sikit la. Tapi masa ni ustad tak bagitahu pulak bape lama boleh kat situ. Dalam 30 minit la kat situ. Dah tu pegi bukit uhud. Dia mention dalam 25 minit kot. Ya snap sana snap sini. punya kelam kabut ko tau. Mana tak nya. Pose sebelum panjat bukit, pose kat kaki bukit, pose kat dekat2 puncak. Kalut betul. Tak nak ar nama kene blacklist kan asyik lambatt je. Tapi lambat jugak ar. Sebelum nak ke ladang kurma, ada bape ketul lagi yang tak sampai lagi. Maka ustad berkata-kata 'saya bagi 25 minit jadi 40 minit jugak ye. Ha nanti kat ladang kurma dlm 20+ minit.' bukan apa. Kitaorg tak cukup masa.

Hari tu hari jumaat. Nak kejar semayang jumaat. Zohor dalam kul 12+ koman-koman kau kene ada kat sana pukul 11 kalau tak kau jemaah bawah sunshine laa. Kat sana banyak orang berebut nak masuk syurga bukan cam kat malaya ni. Hari jumaat pukul 1.30 kau jumpa lagi lelaki tengah main bowling kat midvalley. Tepuk dada tanya selera la.*aku tak silap pilih peribahasa. memang bertujuan untuk suruh berfikir.

Dah pegi ladang kurma. Still 40 minit jemaah ambik masa. 'Nak buat camana ustad. Bukan nya boleh datang sini selaluu'. Lepas tu nak gi pasar tamar dia kasi 1 jam. Katanya biasalah orang nak membeli-beli. Family aku kelam kabut sikit. Bukan bukan. Kami family berwaspada. Kalut je 'Cepat2 karang lambat. Ustad marah. Cepat2'. Ustad tu tak penah marah pun. Hoho kami kan suka exaggerate. Sampai kat bas. 'Ustad tak de lagi' kami sengih. Dah duduk agak beberapa minit 'Mana ustad nii.'

Cewah dah sampai awal nak kecoh plak kan (angkat kening).

Gamba dari atas ke bawah:
1. Madinah(on the way to Masjid Nabawi)
2. Masjid Nabawi
3. Ladang Kurma
4. Masjid Quba
5. Bukit Uhud
6. Bukit Uhud(Belakang tu bukit kat mana pemanah stand by)
7. Bukit Uhud (Ha itu dia bukit kat mana pemanah2 yang melanggar perintah nabi stand by)
8. Bukit Uhud(Yang belah kiri tu lah the real bukit uhud.Besar sebenarnya )
9. Ladang Kurma
10. Pasar Tamar
11. Ladang Kurma(kata ustad beli sweets dia je. kalau kurma mahal.tunggu pasar tamar je)
12. Pasar Tamar

No comments: