Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Sunday, September 20, 2009

Salam Aidilfitri.

Eh Syawal ?


kenapa?
tahun ni aku rasa cam tak ada perasaan berdebar-debar,terkinja-kinja, teruja-uja(ada ke?)nak raya tahun ni. Kalau sebelum2 ni excited usah kata. Tak henti2 ngemas, ye lah. Sedara mara nak datang. Depa datang sekali je bukannya berkali-kali. Karang rumah tak cun, selamanya depa anggap rumah mak aku tak pernah cun. Tahun ni, aku terlupa selepas puasa adanya raya. Sampai aku digasak-gasak kakde untuk kemas spot2 yang dia dah plan untuk aku selesaikan. Mintak maap la mak alang kakde, sbb tak berapa nak tolong. Aku lupa lepas ramadhan ada syawal lah.

baju raya.
Baju raya pun aku tak kisah pun ada ke tak. Rezeki aku kot, pergi jumpa dentist , diajak kakak-kakaks ku ke PKNS. Dapat la sehelai, tak de beza bagi aku kalau takde baju baru pun. Aku adik beradik, memang selalu baju raya sehelai je. Takde maknanya berelai-relai. Dialog yang menakjubkan aku sebelum ambang syawal, tatkala member praktikal aku mengeluh.

dia:huh. nasib sempat siap.
(aku tgk dia bersahaja)
dia:nasib baik sempat siap lima-lima helai baju raya I.
(mak aih! 5 helai! kalau kau bagi aku. Aku pun tak sure nak beraya ke mana dengan lima-lima helai tu. Memandangkan aku sudah pun hampir menyentuh garisan-penamat-ketidaklayakan mendapat duit raya.)

kasut raya.
Saje aku nak naikkan semangat raya aku, aku pi ikut adik aku pi pekan cari kasut raya. Aku tak tahu la, designer sekarang dah keputusan idea atau memang kasut cun melecun dah habis dirembat. Takde yang menawan kalbu langsung.

aku:kita balik terus lah.orang tak beli kot
angah:hm.tu lah. cam takde mood. tak yah beli la ek.
firah:hm.ok la. tak beli lah.

cara aku pilih kasut. Aku pandang secara rabun pada semua kasut-kasut yang didisplay, umpama sinaran shing! shing!(tak la menyinar pun) itu dia! kasut paling cun. Mudahkan nak pilih?

malam raya, mak aku suh tukar langsir. Aku tukar langsir pukul 1 pagi. Kau tau? Aku cucuk 2-3 pin aku landing. Bangun dan duduk. Cucuk 2-3 pin. Landing.Ngantuk sungguh! Dulu tetiap kali raya aku tak tido, aku online lagi! Selalu YM ngan member2 di pagi buta raya. Tengah aku landing kejap, tiba2 aku disapa. Bukan langsuyor atau penanggal. Mentang2 dah abis ramadhan ek. Bapak aku la, sapa aku.

ayah: dah siap ke?(sah2 aku baru siapkan 2 tingkap, ada lagi 4 menunggu. Ayah aku boleh berlakon tak tahu pulak)
aku: haa( aku haa kan aja, tak bangun duduk lagi ni)
ayah: ni ha. langsir ni dah siap ke?( tak penah2 ayah aku ni excited nak raya. terbalik pulak. dia pulak risau aku tak settlekan prep raya)
aku: belom. (terus duduk cucuk pin)

ngantuk betul. dah settlekan sikit, konon nak hilangkan ngantuk, aku heret langsir ke bilik boss, aku duduk dan ambik joystick. Dengan duduk beralaskan langsir yang baru siap dicucuk pin aku main game. Lepas tu bercakap sorang2 bila aku bunuh watak dalam game tu berkali-kali. Kartun tu dongak, aku pun dongak, kartun tu terlanggar duri tanpa perasaan aku pulak aduh!aduh! Dia yang jatuh aku yang kerut dahi tunduk kepala beria macam aku yang jatuh gaung.Jangan salahkan aku kalau aku main macam ngek ngok, dah lama tak main game sejak xbox kene sambar petir. Boss tetido setelah lama menonton dan mengutuk2 cara aku main. Ada aku kesah??(sengau sikit)



sudah tua kah aku.
aku yang baru umur berapa gini dah rasa macam ni, camana la aku 30 tahun akan datang? kalau panjang umur la.

6 comments:

Fatimah bintun Qamar said...

seriously kte pun cam ko tak rasa nak raya, tapi kite sedr la nak syawal esoknya tu..hehe

exited nak jumpa sedra mara kat kpg je..

petiais said...

caliph,
betul betul betul ;p

mynameisqiqi said...

tau xpe!
this year xde feel wei utk raya.
xbest sungguh.
wink wonk.

petiais said...

qiqi,
ya mungkin sebab usia ;p haha :))

Bunga Rampai said...

Salam Aidilfitri Ice, maaf zahir batin :)

Anonymous said...

cuba2