Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Saturday, August 01, 2009

Kasi kurung itu budak

UTePi tutup, um bila pulak?
(hish!dush!dush!nauzubillah)

aku ingat kalau kuarantin tu kita kurung ? bila ada kes, U tutup semua student depa suruh balik. Bukan ke patutnya kurung budak2 ni semua. Cukup seminggu.Bila confirm bersih barulah semua orang ni bebas bergerak. Ini disuruh balik, tak ke spread satu malaysia.
Yang aku tau UTePi bukannya untuk orang perak je.

Ke aku salah?






------------------------------------------------------------------------------------

cerita ofis

'memang tak suka sembang ya?'
'hm .. tak jugak. tak reti nak mulakan.'

tegur makcik tu bila tengok aku selalu hadap buku sambil kat telinga ada earphone. aku baca buku agama spm sambil geleng2 kepala nyanyi lagu nobody!nobody!

kata mereka aku lembut malah pendiam macam ayah aku. huahuahua. aku senyum je. depa puji lagi. aku tak larat nak tampung penipuan. aku tunduk menghadap meja aku.'kehkehkeh.' aku gelak sorang. 'aku pendiam?! '. aku dah cakap aku tak lembut seperti yang disangka, depa tak percaya nak buat cemana?

kalau ada kerja, aku buat la kerja aku. kalau tak ada kerja aku keluarkan buku yang dah siap2 aku bawak. dah dididik dengan mak aku, mak aku garang. aku tengok dragonball pun kena ada buku kat tangan. nak baca komik pun, kene ada skill. selit dalam buku belajar yang besar dari komik ya. jangan tekun sangat, obvious sangat oit.

aku segan kalau aku melengung saja,'apakah?'.

'kamu duduk sini, pakcik ni takde kacau kamu ya. kalau budak dulu habis semua dia usik.' gelak hairan makcik tu sebab pakcik tu tak pernah usik aku. terus aku tengok muka pakcik despatch tu yang ada hampir dengan aku. haha. dia tak usik aku. takde kena mengena dengan muka serius aku. aku pegi situ bawak nama mak ayah, aku senyum selalu tau. mungkin sebab aku kelihatannya agak skema malah bawak buku belajar datang kerja, maka dia segan nak usik aku. dia bincang isu2 agama lagi dengan aku.

-----------------------------------------------------------------------------------

usik2 silaturahim

first day aku dapat makan ayam. kebetulan. ada makcik ni nak belanja semua staf dalam unit dia. dan aku pun dapat juga. hoho. segan aku, first day dah menadah pinggan. Jaga hati makcik tu yang 2 3 kali suruh aku makan, aku tebalkan la muka pegi ambik pinggan walopun aku baru kenyang 'sangat' makan tengah hari dengan ani. Selesai makan aku pegi cuci pinggan, masuk pulak kakak india. Dia interview latar belakang aku kat situ jugak sambil aku tengok dia cuci pinggan dia. Tak lama kemudian, masuk sorang abang ni. Agaknya nak cuba bermesra,

'tak payah cuci. tak payah cuci.letak je.' muka beria-ria suruh aku letak je pinggan kotor aku.
'dah cuci dah pun' jawab aku bersahaja dengan mulut senyum.
'ha dah cuci! yang ini?' sambil dia tunjukkan pinggan kotor dia.
'itu ada' jawab aku sambil tangan aku tunjuk pada kakak india yang sedang cuci pinggan.
'haha' abang tu gelak. gelak kan diri dia sendiri. dia terkena balik.

kalau muka hensem macam mana pun, aku takkan cuci.

5 comments:

Fatimah bintun Qamar said...

huhuh..

sometimes ko kena gak bergaul ngan mak cik2 ni..

minggu lepas g muktamr abim, seilik ngan mak cik2 dri n9, best gak sembang ngan depa, n depa bnyak gak tanya soklan kat kite...huuuu

Fatimah bintun Qamar said...

kte trtanya2 nape uia tak tutup, shahputra n ump dh tutup kat cni, pm dtg jumaat ni.sebb tu ke?erm...demi keselamatans sume btter tutup dulu...

Petiais said...

caliph,

haih. letih layan depa ni. tapi apa2 pun seronok sembang ngan orang-orang tua lagi kelakar+kurang stress. hidup diaorg happy je!

dgr kata , kat hospital dalam ward. budak2 yg disyaki tak pakai pun mask. i pun tak faham la

Fatimah bintun Qamar said...

haah..betul3.kenapa ya???

bukankah prevention better than cure..musykhil den

Petiais said...

caliph,
usah kata ekau, den pon heran