Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Sunday, August 30, 2009

Ramadhan al-Mubarak

Sehari suntuk aku duduk dalam bilik fail yang berhabuk debu berkuap, angkat 2 fail dah mengah.(ha2). Awal2 aku dah give up, malam nanti buat terawih kat rumah suda. Tapi tau2, kaki aku melangkah jugak ikut emak. huih. mengantuk bukan main. Imam doa untuk terawih, punya la lama. Aku mimpi pun dah berapa kali pusing, imam tak abis doa lagi.Witir mula je, aku pun mengundur diri. Semua makcik tengok aku mengundur dengan mata separuh tutup. Depa witir, aku duduk kat belakang jemaah.

'alang2 dah ngantuk, apa la salah nya tido ' aku cakap sorang2. elok baring terus pap! lelap langsung.

sunyi je aku rasa. sepi. herk! aku tersentak spontan bukak mata. aku tengok surau dah gulap gulita. boleh pulak, makcik2 yang jemaah tadi biar je aku tido. Padahal aku baring betul2 depan pintu keluar. Lena betul aku tido, mana taknya dengan hujannya dengan surau tinggi berdindingkan papan berlantaikan papan yang bila kau pijak dia bunyi 'eikk'.Aku semayang kat surau kampung.Nasib aku datang ngan mak terchenta, beliau lah yang kejut aku dengan berhemahnya.

'hoih bangun! tak sedornya orang dah riuh2 balik!'

No comments: