Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Tuesday, August 25, 2009

Saya pemegang mohor raja2


Ramadhan datang.

1 Ramadhan aku berjalan-jalan dalam bangunan shop2. (ape le keje aku, 1 Ramadhan jalan2 kat situ?) Elok aku jejak. Berkumandang suara anuar zain 'Berlaluuuu lah sudaaahh Ramaadhaaann'

alahai. Ramadhan baru nak sampai bang oi!


Terawih
Tempat aku buat 8. Tetiap kali habis 1 terawih baca doa. Tapi hari ni, lain terawih nya.Terawih pertama, sebaik tuan imam angkat takbir.Allaaaaaaaahhhhhhuakbarrrrr. kedengaran lama di telinga aku.

dup! tersentak jantung aku. aduh! Aiseh! Boleh pulak aku ngeluh ek. dush!
Malam tu. Terawih aku tiba-tiba terasa panjang.

Habis yang ke-lapan. Aku pun tak tahu la. Setan mana dok gayut kat mata aku(Setan2 yang tak kuat pun aku boleh kalah, apa la). Waktu imam baca doa, tersengguk beria2 sampai termimpi2. Doa dia sangattttt panjang.

Aku tahu untuk diri aku jugak, doa tu.


Mentaliti orang sekarang
setahu aku. Allah bagi kita raya sebab bagi hambanya2 yang dah puasa sebulan meraikan. tapi aku kira, sekarang sudah lain.

Ramadhan bulan 8, baju raya dah siap bulan 3 lagi.
Bulan 6 dah siap semua baju raya kasut raya segala bagai.
Hujung Syaaban, dah siap bukak2 katalog beli pin tudung berkilat-milat, bunga kembang semangkuk nak pakai waktu raya nantiii.
Awal Ramadhan dah penuh kertas order kuih raya.

kau puasa kerana raya ke, atau raya kerana puasa?

No comments: