Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Sunday, May 03, 2009

tong deram

kata aku pada asma. buruk pulak bunyi nya tong tuh. aku tanya asma, apa dia bayangkan kalau dia dengar seseorang bernama tong. dia gelak. aku cakap, 'ada tak awak terbayangkan orang bulat2.pendek2..'. bertambah besar sengih asma. kata dia 'tak po la.sedap jugak nama tong tu.ada tong deram(drum). tong gas..'.kahkahkah. berdekah kami dua. aku ingat asma nak cakap apa, perli aku lagi ada la.


sebelum ni kalau apa-apa pun.
'achik nak yuyu' dia minta aku buat susu sebenarnya
'achik! tak nak tv' bila dia marah tatkala aku yang bosan tengok astro ceria tukar channel sesuka ati.

hari tu. aku ikut kakak aku, bersama-sama sufiya. kakak aku ada meeting dengan orang. mereka lelaki. hari tu. sufiya panggil aku dengan mengadanya 'achik tonnggg.achik tongggg'. lelaki-lelaki itu tengok aku. 'cis!'


dulu awal-awal dia cuba sebut tun. tapi pelat dia menyebabkan ada dengung. sudahnya jadi tong. baru-baru ni sufiya kerap betul panggil aku achik TONG.aku tak tahu kenapa. mungkin sedap lidah dia menyebut. selalu sangat tong disebut. aku cakap dengan sufiya.
'nama achikkk. siiitii'
'achik siti?' kening dia terangkat, nak pastikan balik betul ke dia sebut.
'ha betul la tu. achik siti!' aku dan sufiya mencalit ibu jari kami tanda canteekkk!!

sedang aku sibuk membuat hal aku. sufiya panggil aku 'achik tong.achik tong.achik tong'. aku buat dek je. sebab tengah fokus dengan apa aku buat tanpa toleh ke arah sufiya. agaknya dia tengok aku senyap je. tiba-tiba


sufiya: 'achik sitiii' lembut je dia panggil
aku: 'iyaa' tersengih-sengih aku
* siti itu nama awal siti nurhaliza.


No comments: