Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Tuesday, March 24, 2009

bila terlalu banyak monolog


dulu setiap kali emak aku ambik report card. beliau akan pastikan aku duduk di sebelah beliau mendengar komen-komen cikgu. agak menakutkan setiap kali terjadi. yang pasti ada satu komen yang diwarisi dari cikgu ke cikgu.


'dia ni selalu dreaming la kak.'
bila terlalu banyak monolog.

jogging dengan adi
berlari-lari anak di laluan pejalan kaki. mendaki bukit. fiuh. sepi. sekali fiuuunggg!!memecah suasana sepi tadi. terkejut dek bunyi dan baunya,

'apa ikan nii!busuk betul bau perfume diaa!!'

sebenarnya aku nak cakap. apa kereta ni!busuk betul bau petrol dia!

menelaah buku cuti-cuti malaysia
kecoh masing2 menyarankan tempat bercuti(walaupun sebenarnya tak mungkin terjadi trip itu)

'jom pegi sarawak'
'baik pegi bandung tgh matta fair ni'
'ek?'
'shopping murah, tido kat masjid.kehkeh'
'paris. takpe la aku pegi dengan tuttt aku nanti'
'hong kong ke? cantik orang kata tempat ni' yo o o je cadangan.geleng kepala navin(classmate singh) mendengar riuh rendah kami si perempuan.hanie yani sha adi. masing2 beri pendapat pada cadangan masing2.

lama aku tenung peta malaysia. cuba mencari tempat2 boleh diteroka.nak cuba bagi cadangan jugak.maka aku tanya pendapat hanie

'hanie kau pernah pergi sabah?'
'huh?'

hanie orang sabah.

kelas take-one-though.
'berkumpul!'

semua pelajar berkumpul dan duduk di depan master aku.master aku orang india nampak garang dengan misai nya yang agak tebal tapi cool. sedikit taklimat diberi sebelum kelas bersurai. sibuk si master komen tentang kehadiran. bagus jugak, langsung menyenaraikan dan menyebut dengan kuat nya nama-nama yang belum membayar yuran bulan tu. merah muka masing-masing malu sebab dah hujung bulan tak bayar lagi(malu sebab nampak macam kurang berdisiplin). nama aku pun tak terlepas. aku pun mula keluarkan jari satu persatu aku mengira semula urutan bayaran yuran aku.'rasanya dah bayar'.

'awak semua ada apa2 masalah sebelum kita bersurai?.ok kalau tak ada. bangun tunduk hormat' laju je master ni berdiri.aku pun

'ustazah!ustazah!ustazah!' ape kehe petiais, master ko bantai ustazah. aku nak sebut sir sebenarnya.

ustazah aku , aku panggil emak. tersipu malu ustazah tu, aku panggil dia emak.

*bukan dreaming. cuma terlalu banyak berfikir .

6 comments:

artisticklytouch said...

ko memang dreaminglah!! kronik masalah ko neh

Anonymous said...

keji gle pggl cikgu tekwando ustz.hahaha

Anonymous said...

artisticklytouch,
bukan kronik la. ni namanya artistik la. apa ra

suntek,
tak ar keji.ustazah ok bukan ustad. tekejut jugak dia aku panggil dia ustazah sungguh la tak sesuai

Siddy N said...

XDDD hahahaha .. aku teringat pulak zaman sekolah dulu .. ko memang selalu begitu! :D

Bunga Rampai said...

Berfikir biar berpada, nanti sasau pulak! :P

Salam :)

petiais said...

sid,
haha aku senyap je ek selalu dalam kelas dok perhati orang je.haha

bunga rampai,
tu la risau jugak. tapi kadang2 kan sebenarnya org sasau ni genius sampai mampu nampak apa yg org lain tak nampak ;P