Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Saturday, July 18, 2009

ayat-ayat cinta


aku ingat lagi, aku dengar lagu ayat-ayat cinta masa aku dalam salah satu outlet di bandung. Bergema suara rossa dalam bangunan sebesar rumah banglo.

Kata pak Alex, 'hujung minggu, biasanya oRang JakaRta akan ke Bandung untuk beRlibuR.'

sesak bandung, orang bandung smart. cantik. Diaorang ni jaga pemakanan. Dalam sesak tu, setiap kali pak Alex berhenti dan kitaorang keluar dari kereta, zap! Tiba-tiba kau macam Patrick kejap. Blur weh tiba2 semua dok tayang barang depan mata ko.bukan satu dua, banyak sangat sampai kawan akak aku pakai sunglasses untuk buat-buat tak nampak. Haha.

Pantang nampak pelancong habis kau kena kerumun.'mu kecek indon g sana, mu dop kena kerumun.' Tapi gigih la diaorang ni menjual. Bagus lah kan, nak cari rezeki. Tapi sedih bila aku tengok situasi sana. Kat sana kau boleh tengok rumah agam besar mcm shopping complex, sebelah dia pulak ada rumah kayu besar kotak mancis.

Nak sekolah pun, ada budak-budak yang tak dapat sekolah. Kat Malaysia ni, berlambak budak ponteng sekolah. Agaknya kena buat exchange student ar. Tangkap yang ponteng ni, hantar ke sana. Tengok depa nak ponteng lagi ke tak. Tetiba depa suka duduk situ? satu hal pulak.

Tengok TV, berita diaorang. Cerita pasal family susah duduk kat hujung kawasan, daif tak cukup duit untuk beli makanan. Sampai anak dia tak cukup zat. Kata pak Alex, 'harga barangan sudah naik'. Kita kat sini, tak bersyukur langsung. Kadang-kadang sebab air tangan tukang masak tak menepati cita rasa. pap. pinggan di tolak sikit. kenapa? 'tak sedap.'



Dulu aku biasa habis sebab aku seorang yang kuat makan.(sengih). Kalau tak habis pun, nanti mak aku habiskan(ni zaman kecik-kecik ar) tapi makin lama aku rasa selera makin kecik, kalau aku tak habis aku buat sesuatu. Nanti kawan-kawan aku gelak. Aku buat apa?
'mintak maaf ya nasi. aku betul2 tak mampu nak habiskan ko. mintak maaf sangat' berbisik beria-ria pada nasi.

sekarang kawan2 aku pun bercakap dengan nasi. Nampak macam tak waras. Tapi karang dia nangis, macam mana kau nak timang2 dia?

Bila tengok orang sana susah nak cari rezeki, buat aku syukur dengan apa yang aku ada.
Wahai orang malaya, apa kau tahu kau sangat beruntung ditakdirkan hidup di sini? Kalau tak tahu, ni aku bagitahu.

Setiap kali dengar lagu ayat-ayat cinta, rasa sayu je ingatkan sana.

---------------------------------------------------------------------------

aku baca novel ayat-ayat cinta.
aku ingat ayat-ayat cinta merujuk kepada ayat Al-Quran.
Bukan ke?

2 comments:

artisticklytouch said...

dia tak merujuk secara langsung tapi Al-Quran itu dijadikan pedoman kepada hubungan cinta mereka...

eh, sirap bandung satu, mee bandung dua yer!!

petiais said...

artisticklytouch,
haah,orang pun pikir yang sama. tapi aku rasa kebanyakannya anggap ayat-ayat cinta tu, ala2 love letter kot

kau nak dua2 tu. ko p kedai makan m'sia je. ha2