Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Saturday, December 11, 2010

Wishing Stairs

Hujan menderu-deru asar tu. Aku baru habis kelas.
Mujur bawak payung.
Mujur pakai kasut sport Pawer baru beli kelmarin.

Fakulti dengan hostel takde le jauh mana, tapi takde le dekat mana. Alang-alang karang balik nak mandi jugak, aku lari jugak dalam hujan lebat-lebat tu. Walaupun pakai payung, serupe tak pakai pun tak pe. Kuyup jugak aku. Lari bersungguh, elok tiba kat foyer kolej kediaman, aku berhenti sekejap, mengibas segala yang boleh dikibas nak buang air lebihan hujan.

Dah kemas sikit, aku sambung jalan dan turun tangga. Baru turun 2-3 anak tangga, ZIUPP!GEDOK!GEDOK!

'ADIK TAK APA2 KE??!!'

mak aih bisanya jatuh. aku jatuh terduduk bergeduk-geduk sekali gus 2 anak tangga.

'eh tak tak. saya tak apa2' perlahan je aku jawab pertanyaan akak yang baru nak naik tangga. Ada abang API(Akademi Pengajian Islam) depan aku, terkejut jugak dia tengok aku jatuh. Terhenti kejap kaki dia. Dah aku cakap tak de apa-apa, semua orang back to normal berjalan. Akak tadi pun dah hilang dari pandangan.

Aku pun bangun balik agak bisa jugak, tapi aku tahan ar tak nak orang lain pulak tau aku baru jatuh terduduk bergeduk2. Elok je aku berdiri nak melangkah semula,

ZIUPP!!!GEDOK!GEDOK!GEDOK!!

'EHHH! ADIK TAK APA2 KE??!!' kali ni abang API tadi pulak panik untuk aku, bersungguh-sungguh dia patah balik jenguk aku yang baru jatuh terduduk lagi 2-3 anak tangga sekaligus.

'eh tak pe tak pe' malu pulak jatuh depan lelaki, API pulak tu.
'BETUL NI??'
'betul2, tak apa-apa'

Amendenya tak apa-apa. Sakit gila. Dah separuh tangga aku jatuh terduduk-duduk. Tapi aku cover je la, dah kalau ye pun dia tau aku tak ok, apa je abang tu boleh buat. Gendong aku? Ini bukan drama kau dan aku, si pompuan jatuh tiba-tiba lelaki sempat sambut, jatuh sikit lelaki lain pulak sambut. Takde maknenya.

Dah aku cakap ok, dia pun relaks semula, pusing balik nak sambung berjalan.
'Huh!' aku tarik nafas, cubaan melegakan suasana sambil berdiri semula. Baru nak mula sambung langkah turun tangga

ZIUPPP!!!! GEDOK!GEDOK!!
'YA ALLAHHHH SUBHANALLAHHHHHHHH!!!!!!' terkejut benar abang API tu, dia patah balik dengan tangan dia kiri kanan kelam kabut terngadah-ngadah macam nak sambut. Tapi nampak teragak-agak, dan aku tau kalau ye pun aku tertumus, dia takkan pegang pun. Habis anak tangga dah aku jatuh terduduk-duduk.


'ADIK OK TAK NI??' nada sangat concern
'er ok ok, takpe takpe'
'BOLEH DIRI TAK NI??' makin concern nada dia
'er takpe takpe, biar saya duduk sini dulu'
'BETUL KE NI???' terserlah sifat keabangan
'er takpe, betul takpe, kasi saya rehat kejap kat sini'
'BETUL NI??'
'takpe takpe abang pergi je dulu, takpe saya nak duduk kejap'

Malu betul kau, 3 kali jatuh depan orang yang sama, dah tu boleh pulak cakap nak rehat kat tangga tu kejap. Aku malu nak berjalan dekat dengan abang tu, aku biar dia jauh dulu. Abang tu jalan semula sambil tertoleh-toleh ke belakang. Tak tau sama ada dia harap aku ok, atau harapkan kejatuhan keempat.




*Pawer benar kasut tu.

2 comments:

SUNtek said...

hahaha..power bebenau kasut tu..mengelamun ape la tu sampai berkali-kali jatuhnyer...

juita said...

jangan jatuh cinta sudah...:)