Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Friday, December 24, 2010

was a draft


play classic


Kalau kat rantau orang, tak segan nak jadi jakun. Sebab ko tau, esok lusa ko takkan jumpa orang kat situ dah.

Kitaorang(aku dan keluarga) tinggal kat satu hotel yang agak klasik. Semua barang kat sekeliling semuanya antik termasuk lah elevator hotel tu. Pintu lif tu takat pintu grill je, lantai lif takat papan tapi berlapik karpet yang kemas, kau pijak tak bunyi sangat, orang kedua masuk, ‘eiikk’, ketiga masuk ‘eiikk’, empat ‘eiik’,lima ‘eiikk’. Muat dalam lima orang je. Lif apa la tu yang muat lima orang je kan, nama pun classy apa kelas naik lif ramai-ramai.

Kitaorang ramai, jadi kene ambik dua bilik. Level tak sama, bilik mak ayah level bawah, bilik anak-anak kat atas. Jadi selalu ulang alik pakai lif, tapi sebenarnya suka main-main lif. Sebabkan dapat bilik berasingan, ada je la depa-depa ni barang tu tinggal bilik mak la, mak punya barang ada kat bilik anak la, apa la apa la, selalunya yang kecik-kecik kene hantar. Ada sekali tu aku angkut-angkut barang dengan abang aku, waktu tu pagi, kitaorg dua naik lif

Eiiikk, eiiikkk(bunyi spring ke hape, papan ke entah la, tak pasti) Dah tutup grill, abang aku tekan butang nombor tingkat. Lif baru nak mula gerak, abang aku lompat2 perlahan dalam lif klasik tu. Eiikkk eiikkkk.

‘oi oi oi, jangan lompat la’

‘agak-agak apa jadi kalau lompat dalam lif ni ha?’sambil lompat perlahan-lahan

‘jangan wo jangan wo, dah la lif macam ni’

Abang aku pun berhenti lompat-lompat.

Dah sampai bilik mak aku, entah bila masa, aku tertido kat bilik mak aku. Agak nak petang aku terjaga. Itu pun sebab aku dengar mak aku ngomel-ngomel

‘Apa la nomi tu, mujur tak terhempas ish alhamdulillah la ada orang dengar’

Petang aku tido tu abang aku naik lif sorang-sorang, aku tak pasti dia nak ke mana, ke bilik akak-akak aku atau bilik mak ayah aku. Lif yang dia naik tersekat, lif tu tak turun habis. Kira kalau ko dari luar lif, ko nampak kepala abang aku je, sebahagian badan lagi orang level bawah yang nampak. Agak tertanya-tanya aku pegi tanya dia

‘ko buat apa sampai lif boleh stuck?’

‘bancik lompat-lompat’

Esok nya ramai tourists check out, sadis mereka, kena angkut beg-beg dabak diaorang ikut tangga klasik yang agak pening jugak kalau ko duduk tingkat atas sekali, pening pusing2.



6 comments:

juita said...

kat mana tu wei?

juita said...
This comment has been removed by the author.
Petiais said...

C'est arrivé à Paris

cik zam said...

i ada gamba dlm lif tuh.tp blur.cemana plak gamba u clear? cet

petiais said...

sebab gamba ni bukan dalam lif, saya di luar, anda yang ada di dalam lif snap gamba saya dari dalam lif

cik zam said...

oh maknanye u la snap gamba i blur.sila credit pada penangkap gamba ye..ahahah..i take good pic ok;p