Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Thursday, December 30, 2010

was a draft 3


play classic


Menetap rumah orang melayu. Ayah tak ikut. Mak tak ikut.

Rutin selama 5 hari kat situ, pagi-pagi dah keluar, bila lewat petang baru balik. Dah sampai rumah tu baru la makan. Jimat duit punya pasal. Balik rumah, ada turn sapa kena masak. Satu hari tu, turn aku dengan adik aku masak. Takde la masak apa pun, takat nasi putih dengan telur goreng, sedikit perisa kicap che’ mat pada yang nak tokok kat nasi.

‘biar firah masak! biar firah masak!’

‘masak le~’


Aku tolong-tolong siapkan meja je. Dari beras sampai jadi nasi, akak-akak aku dengan abang aku tak turun. Firah dah mengeluh, ‘mana depa nii lambat nyaa~ orang dah lapar nii’. Aku dengan firah duduk melengung tengok telur dadar yang macam sedap dekat tengah-tengah meja. Menunggu lagi.

‘ish lambatnya depa ni. Takpelahh biar firah letak nasi dulu’

‘tak payah la, sejuk la nanti’

‘alah biar la.‘

Selesai senduk nasi, dia duduk balik. Lepas tu aku dan firah duduk melengung tengok telur dadar kat tengah-tengah meja, di kelilingi lima pinggan nasi putih. Menunggu lagi.

‘ish mana depa ni lambat nya, firah dah lapar ni’

Dia bangun. Aku tengok dia bangkit pegi ke hujung meja, ambil kicap.

‘Biar firah tuangkan kicap dulu ye..ye..’

‘Tak payah laa’

Aku dah terlalu lapar untuk bercakap, aku biarkan je. Dah dia tuang, dia duduk semula. Duduk melengung tengok lima pinggan nasi putih yang ada bercorak sikit dengan kicap, dekat tengah meja ada telur dadar dah sejuk dah pun. Lama kitaorang termenung, tak perasan tuan rumah masuk dapur. Aku dengar bunyi dia macam nak masuk dapur, tapi tak sempat nak cover apa-apa. Tuan rumah ni rajin senyum.

Elok je dia melangkah kat pintu dapur, terhidang depan dia ada lima pinggan nasi putih bersiram kicap, dengan telur dadar kat tengah-tengah meja. Langkah dia ‘pause’ sekejap, memek muka pun cam ter’pause’ kejap. Makin lebar sengih dia. Kelakar agaknya hidangan malam tu.

‘Having your dinner?’ mulut dia tak henti2 senyum.

Adab melayu untuk ajak makan. Aku tau, telur dadar tu pun tak tau, entah cukup ke tidak untuk kitaorang. Tapi kasi cukup syarat je la.

‘Che mat dah makan?? Jom la makan sekali ’ ayat kene bunyi macam ikhlas.

‘Saya dah makan dah, takpe :) enjoy your dinner :)’ senyum lagi sambil berpusing sopan keluar dapur.

Nasib dia pandai, kalau dia cakap boleh jugak nak join, ada jugak yang kene ikat perut. Elok dia keluar, adik aku pandang aku, aku pandang dia.


'akak dah cakap jangan letak kicap dulu'


2 comments:

cik zam said...

alahaiii..walopun poyo, nak ckp jugak..rindunye che mat dkt willesdeen..more like..rindunye londonnnn*kire syiling*

petiais said...

ya rindu jugak