Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Wednesday, December 08, 2010

Siput Haram


Petang yang damai, aku baru habis kelas dengan zeera. Sekolah kitaorang ni dikelilingi hutan. Tersangatlah damai sepoi-sepoi bahasa. Macam biasa, hari-hari pegi balik kelas kitaorang jalan kaki. Dah naik bukit, kene turun tangga,naik tangga, redah port2 kera melepak.

Masa naik tangga, nampak la sekor siput (sekor ke?sebiji?sebuah?). Siput ni dalam usaha nak merentas tangga dari kiri ke kanan.

'Eh tengok siput tu'
'Siput babi eh?(Zeera tengok dengan mata, tak ada keinginan nak berhenti melangkah)'
'Kesian dia kan'
'Kenapa?(Langkah ikut henti)'
'Ye la, entah bila dia nak sampai belah kanan ni(Juih mulut pada bahagian kanan)'
'Abis tu, nak kena buat apa?(Aku dan zeera tengok je siput tu dok usaha mengesot, entah dari bila dia kat situ. Subuh tadi? Ke subuh semalam? Kehkehkeh)'
'Angkat la dia, kesiann dia'
'Kene eh?

Terus si zeera tunduk cangkung nak pegang cangkerang siput tu, terkejut den dia nak buat botul2. Aku bergurau senda di petang yang damai je weh, hoho. Tapi dalam2 terkejut aku nak tengok jugak macam mana dia angkat siput tu.Tengah dia nak pegang siput tu, tiba2 zeera terhenti sekejap sambil toleh ke arah aku



'tapi.. nanti saya kene samak ke?'

3 comments:

SUNtek said...

terikut cite bujang lapok..hahaha

SHA said...

HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHA.....

petiais said...

sha,
dulu kecik2 aku selalu kene tipu ngan akak2 abg2 kalau tersentuh terpijak kencing siput babi kene samak

sebab ada babi dalam nama dia