Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Thursday, May 22, 2008

apartment akak ku

apartment akak ku.

"ITU KEJE AWAK!AWAK LA BUAT!"

kipas aku off kan.novel ditutup. tingkap ku tolak luas sedikit.telinga ku rapatkan ke tingkap.

'org atas bergaduh..gile gaduh punya!'

gaduh mcm depa je kat situ.tak malu langsung terpekik2.yg lelaki nya mmg mcm petir pekiknye.perempuan nye.kdg2 dgr suara halusnya menahan tangis.kedengaran suara halus perempuan tuh berckp dgn nafas tertahan2 menahan sebak.'mungkin'.

"saya buat semua kerja kat rumah nih."

tak silap telinga aku.aku dgr yg si perempuan berkata..

"biar lah saya keluar dari rumah ni."
"HA NAK KELUAR SGT!KELUAR!KELUAR!KELUAR AR!ANGKUT SEMUA BAJU2 TUH!"

disusuli dgn bunyi barang berjatuhan.BANG!pintu dibukak dgn kuat sehingga menghentam dinding.aku rasa mungkin si lelaki itu yg mencampakkan barang2 perempuan tuh keluar.'agaknya'.

aku kira mereka bergaduh kerana lelakinya malas.mungkin si perempuan meminta sedikit pertolongan si lelaki.tetapi tidak diendahkannya.disebabkan keletihan maka dia terpaksa meminta tolong si lelaki.si lelaki yg runsing lalu mengamuk.'barangkali'

----------------------------------------------------------
tahu tak sang lelaki(s) di luar sana.apakah sebenar-benarnya tanggungjawab seorang suami?
anda tahu bagus.bagi yg tidak tahu.

tugas suami dalam Islam.
'run' kan family
bukan setakat dari segi nafkah.

malah..

memasak
cuci pinggan
cuci baju
kemas rumah

pendek kata..kerja suri rumah itu adalah tanggungjawab lelaki.

'apa guna isteri kalau macam tu?!'

relak2 saudara.
seorang isteri di sini tanggungjawab nya meringankan beban si suami dgn membantu suami melakukan kerja2 tersebut.


kiranya di sini.kerja suri rumah itu bukanlah sebenarnya2 kerja perempuan.jadi.ingat itu bila anda sudah berkahwin jgn membiarkan bebanan itu dipikul oleh si isteri seorang diri.berat.sgt berat melaksanakan kerja rumah yg tak pernah habis.dan jgn buat isteri mcm kuli.

ingat itu!
----------------------------------------------------------

keesokannya..aku dgr org atas bertukang.tekun.dari pagi sampai lewat petang.
'oh barangkali isteri dia minta tolong baiki sesuatu'.

* petang semalam yg mereka bergaduh.sunyi gile apartment.aku rase sumer org mcm aku.

tekun menekapkan telinga ke tingkap.

6 comments:

Ami said...

Ok, itu memang seram.

Bunga Rampai said...

Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing ...

Salam petiais :)

Anonymous said...

ami,
ceh.tak de seramnye

bunga rampai,
yeah!

Sir Mute Key Chicks said...

kau cerita tanggungjawab suami?aku tgk abah aku dulu pon macam tuh.sekarang je lepas anak2 dia besar n nasihat kat dia yg kesian kat emak.baru la skang nih dia slow sket.hehe.

kau nak tau satu lagi?isteri yang mengeluh atas pemintaan si suami,maknanya isteri itu.......berani tuh..haha

Sir Mute Key Chicks said...

dan selama ini aku ingat kamu lelaki.haha

Petiais said...

semut,
iyo