Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Tuesday, December 25, 2007

4 perkara utk sihat

Empat perkara menguatkan


1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas


ulasan aku:pakai haruman.tarik perhatian org.jadi aku tak buat.makan daging aku tak buat.aku suke ayam.hm..


Empat perkara melemahkan badan


1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

ulasan aku: aku kene kurang gelabah

Empat perkara menajamkan mata

1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

ulasan aku:hm bercelak.aku kene cube

Empat perkara merosakkan mata

1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat


ulasan aku: tak tak.aku tak buat

Empat perkara menajamkan fikiran

1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

ulasan aku:mulai hari ini aku kene tanye sebelum mule berckp dgn:"AWK RASE AWK ORG SOLEH?".*nampak nye ramai org yg aku kene tinggalkan nih

4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI Tidur terlentang
sambil berfikir tentang kejadian
langit dan bumi.
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk
memudahkan terjaga untuk solat malam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA Miring
ke sebelah kiri untuk mencernakan
makanan yg banyak dimakan.
4. TIDUR SYAITAN Menelungkup/tiarap
seperti tidurnya ahli neraka.


ulasan aku:kalau tido. aku selalu mengiring ke kanan.mencuba utk ikut.AH!tapi esok nye bangun entah sunnah sape aku ikut !

5 comments:

who i am? said...
This comment has been removed by the author.
who i am? said...

ade x 4 cara utk menggembirakan hati stlh dicerca?

Anonymous said...

fealize,
hm..4 cara?

setakat nih.yg saye tau

1)istighfar
2)ingat Allah itu Maha adil
3)ucapkan yasabur berulang kali
4)sesungguh nya org yg paling mulia adalah org yg bersabar

:)

Anonymous said...

Gostei muito desse post e seu blog é muito interessante, vou passar por aqui sempre =) Depois dá uma passada lá no meu site, que é sobre o CresceNet, espero que goste. O endereço dele é http://www.provedorcrescenet.com . Um abraço.

tegezoot said...

Info yg berguna! saya suka dan na pelik part Tidur mengiring kekiri tu, Raja Haloba!