Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Monday, September 12, 2011

Nostalgia raya

Aku ada sepupu. Sepupu? Dua pupu? Kupu-kupu? Entah tak pandai aku pangkat-pangkat nih.
Tak sama jantina dengan aku.

Lumrah lah kalau hari raya, sanak saudara bertandang ke rumah, ini aku suka. Masa ni la baru temu muka masing-masing, masa lain susah, masa ni lah dapat tengok progress masing2, haaa ini aku tak suka, hehe.

Bertemu dengan sepupu ni, kitaorang bersembang. Aku rasa janggal, mungkin sebab masing2 dah jadi teruna dara, segan tu ada. Aku tau dia pun janggal, aku rasa aura janggal tapi cuba2 buat selamba. Aku ni seorang yang tak peramah, aku berlakon jadi peramah. Ada satu soalan dia tanya aku, tapi belum sempat aku jawab, dia jawab sendiri soalan dia tu dengan lawak dia sendiri. Agaknya terkesima sangat kot, aku tertunjuk muka sentap tak cover-cover. Riak wajah aku yang tak senang tu membuatkan dia terus makin janggal dengan aku.

Entah aku tak rasa lawak, lawak dia tu. Tiba-tiba aku teringat satu kisah masa kitaorang kecik2 dulu. Aku pernah datang beraya rumah dia bawa nota sejarah. Nota padat sejarah. Bila aku cakap padat, ianya bermaksud betul2 padat! Tulisan nota tu padat dan kecil. Dalam nota padat tu terkandung semua bab2 yang ada dalam buku teks sejarah form 4 dan form 5. Masa tu ada dalam beberapa hari lagi aku nak spm, tak salah ingatan aku, subjek sejarah adalah the first paper.

Al kisah aku baca nota tu, bukan aku study last minute, aku dah study, tapi tiba2 beberapa hari sebelum raya(kira beberapa hari sebelum start spm), ada member aku cerita pasal dia tengah study nota padat. Dia baik, dia kongsi dengan aku apa dia dapat. Aku jadi serba salah, sebab aku rasa, kalau aku buat exam dan dapat result tak best tanpa baca nota yang aku dapat waktu last minute tu aku takut ada penyesalan 'asal la aku tak tengok nota yang farah bagi tuhh, cess'. Jadi nak puaskan hati sendiri aku ambik nota tu dan aku baca macam keretapi laju tak berhenti-henti.

Dan aku ni pegang pada satu kepercayaan, selalunya tips2 atau notes2 yang kau dapat waktu last minute, selalunya datang nya itu dari Allah. Mesti ada sebab musabab kenapa kau dipertemukan dengan benda2 tu masa last2 minute. Tu sampai terangkut ke rumah orang time beraya.

Time tu, mak ayah aku tengah borak2 kat ruang tamu rumah sepupu aku ni, aku duduk kat ruang dapur tempat sepupu aku ni tengok tv. Aku ni bukan la student excel, jadi aku kurang suka bila orang nampak aku membaca atau belajar, sebab aku tak nak diaorang expect result meletup2 dari aku. Tengah aku baca nyorok2 tu, kantoi jugak dengan sepupu aku. Kitaorang sebaya, tapi aku spm dulu. Sepupu aku tanya apa benda tu. Aku sengih pendek.

'Nota sejarah'.
'tengok jap' aku pun hulur kat dia nota sejarah padat aku yang dah lunyai jugak la masa tu. Aku senyap sambil tengok dia belek kertas tu. Lepas dia belek,

'hek eleh, nota macam ni, layak masuk bakul sampah je'

terpempan tak?
rasa pempan pempan je.

Disebabkan aku ni manusia yang low self esteem bila ianya berkenaan pelajaran aku ambik jalan mudah untuk senyap dan sengih sambil sentap. Ye lah sekolah pun bukan asrama penuh, belajar pun takde waktu prep, inisiatif sendiri susun jadual sendiri kat rumah. Dia tu sekolah kat maktab diraja lagi.

Aku cerita pada akak aku, kata akak aku, buktikan nota tu bukan nota bakul sampah. Aku ni bab cabar tercabar mencabar, tak berapa feel sangat. Tapi maruah macam kene pijak tu memang la terasa. Ye la nota kau dok baca dengan tekun, orang panggil nota masuk bakul sampah? Walaupun sentap, aku usaha habiskan jugak baca nota tu. Tapi cabaran akak aku tu, aku tak sambut.

Kuasa tuhan kan siapa tahu.
Aku tak dapat straight A's.
Yang pasti.

Sejarah aku A 1.

Aku boleh kata, segala2 jawapan yang aku gunakan masa spm, semuanya dari nota yang layak masuk bakul sampah tu. Jasamu dikenang lah nota sampah.

Bukan berdendam tapi aku inspired dengan sepupu aku.
Persoalannya. Bagaimana caranya nak hidup dengan keyakinan yang tinggi?

Kalau ada adik2 yang tertanya-tanya nota padat apa tu, janganlah. Tak ingat langsung.

3 comments:

angah said...

siapakah yg bermulut laju itu? cam ada beberapa calon di dlm kepala..hahaha

along said...

rumah sape je tv kat ruang dapur..ai tau ai tau...hehehe

Petiais said...

angah/along,

o mai o mai,shhh, aiseh ini jatuh kutuk ke? :))