Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Saturday, August 27, 2011

Islamik


teng teng teng deng de deng deng teng teng teng (bunyi telefon aku tuh)
Tengok nama, tak ada nama, tapi nombor tampak familiar. Butang warna hijau ditekan.

"ehelloo~ assalamualaikumm~"

Biasanya, kalau aku angkat telefon aku sebut hello('nak cakap dengan siapa' tu tidak lah kan, dah memang telefon aku kan). Agak kurang islamik tanpa salam, tapi dah kawan2 pun tak semua muslim jadi dah terbiasa la hello hello.

Sejak menjak ni, yang rajin contact pun sorang sahabat (ex roommate) aku ni je. Siang malam telefon berdering tak payah tengok nama, aku tau dah sapa. Member yang ni rajin bagi salam.

Petang2 hening nak asar sebelum masak berbuka, ada call. Aku tengok screen tak ada nama, tapi aku tau sapa. Elok pulak aku bagi salam masa angkat, dengan satu nafas dengan nada meleret. Sebab member aku ni, pantas bercakap, selalu aku takkan sempat nak bagi salam di awal conversation dia dah bagi dulu, sebab tu lah aku selalu sebut hello je, itu je yang sempat aku sebut pun.

"eHelloo~ Assalamualaikumm~"
"waalaikumusalam, yani ko nih?" (baca dialek kelantan, bunyi suara emak orang)
"eh" ehem2 betul tekak, mak kawan aku rupanya.

"bukan2 ni bukan yani ni"
"oh ke, ok ok takpa takpa"(kurang sikit bunyi kelantan bilamana dia sedar si lawan adalah perak-ian, emak kawan aku nak contact dia through nombor yani, tapi tersalah nombor)


Tiba2 terus terdetik kat hati, fuh nasib bagi salam tadi. Nampak sopan islamik sikit. Eh? ahahaha. Bukan hipokrit, kebetulan kan. Kan? Hahaha.

* * *

Ada makcik, atau boleh kata sahabat emak aku yang bertandang ke rumah terserempak dengan aku yang bertudung indon labuh. Tak kelip mata dia perhati aku sapu sampah kat luar rumah. Sebenarnya masa tu aku tengah pakai baju lengan pendek jadi malas nak tukar baju lengan panjang, aku sarungkan tudung yang labuh untuk cover tangan yang tak bercover.

Mesti makcik tu rasa aku alim sangat, sampai tak kelip mata dia tengok aku. Bukan salah aku kalau dia fikir macam tu, hehe. Moral? Nak cari pasangan jangan tengok appearence, mungkin tak seperti yang anda lihat :).

Habis menyapu aku masuk rumah sambil melintas ruang tamu, aku dengar makcik tu tanya pada mak aku

'ini anak yang mana?'




2 comments:

Ami said...

feewwiitt! eh assalamualaikum.

Petiais said...

eh baik2 bang, lembu melintas nun kat depan nunn

:))