Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Tuesday, September 20, 2011

Agenda raya

Jamuan Raya
20 kepala yang datang. Dah macam kewajipan, 20 kepala tu mesti ada. Kawan-kawan boss tuh. Lelaki perempuan yang cantik yang kacak yang putih yang malap yang kecik comel yang besar gaa eh, semua ada.

Awal- awal dulu rasa janggal bila aku disalah anggap sebagai kakak. Mula-mula macam stresso jugak, ye lah umur kau muda tapi ada 20 orang yang anggap diaorang lagi awet muda dari ko kan. Ada yang salam cium tangan lagi, mana dan aku tarik tangan, aku tarik lah, mana tak dan tu, redha je la. Aku rasa darjat aku makin naik bila setiap kali tangan aku disalam dan dicium, hehehe. Aku nak mengaku aku pangkat adik pun dah macam tak reti. Takut pulak diaorang rasa termalu ke apa, jadi aku diamkan aja. Aku hint-hint pun macam tak paham.

Sekarang dah biasa dah dengan panggilan kak, sukati korang la kan. Baru la nampak awet muda, orang panggil kak, muka cam muda. Hehehe. Aku pun ada dilema dalam kata ganti diri. Bersaya saya je la.

Nak barang dapur
'err'
aku toleh belakang bila rasa macam ada orang nak bercakap dengan aku. Dia, perempuan, berdiri di sinki. Ada sorang lagi teman perempuannya perhatikan kitaorang berdua.

'kenapa?' tanya aku

'err..em..err tun' teragak-agak dia panggil nama aku sambil tersengih-sengih macam takut salah panggil orang.

'panggil liyana je' kata aku sambil sengih, sebab aku lagi senang orang panggil nama tu, daripada nama glamor tiga huruf tu. Bukan malu, tapi aku prefer tiga huruf tu, orang dalam keluarga je yang guna. No hal je family aku nak pekik panggil aku tun di khalayak, im gay im ok~ :))

'aaa kan aku dah kata yana... Yana, yana la' rengek yang pemerhati dari tadi. Perlahan nadanya, bunyi macam merajuk sebab kawan dia tak panggil aku dengan nama yang dia suruh panggil, lalu dah tersalah panggil orang.

'eh eh' aku tengok memek muka merajuk dah macam budak2 merajuk

'tak tak, tun tu saya lah jugak.(Sengih) Dua dua nama saya, cuma panggil saya liyana je :D'


Aku ingat diaorang tak bother nak tahu aku siapa.
-----------------------------------------------------------

Sorang-sorang ke dapur hantar pinggan kotor lalu cuci tangan. Yang hawa rajin, cuci pinggan masing2. Sebab kaum hawa tahu, ayat 'letak je tak payah cuci' itu hanyalah adab tuan rumah kepada tetamu. Hahaha. Tapi aku betul2 maksudkan suruh letak je tak perlu cuci ya. Yang lelaki-lelaki memang letak betul, cuci tangan je. Tapi tu dah kira orait lah tu, at least nak jugak depa hantar pinggan sendiri ke dapur kan.

Kata akak aku yang sedang duduk makan apa entah di meja makan
'tak payah lah cuci pinggan tu zul, letak je' ada sorang ni dia sental tangan dia lama kat sinki, kakde ingat dia cuci pinggan. Aku pulak mulut laju je kan

'Dia memang letak je lah, mana ada cuci pinggan laa~' Zas! Terus terfikir, apasal mulut kau ni??? Aku harap dia tak salah tafsir. Aku bergurau sebenarnya, takut pulak dia tak perasan tu gurauan sebab lain orang lain perceptionnya. Gayanya macam ok je, sebab muka dia expressionless, baik je. Tapi sapa tau?


Entah-entah dia respon dalam hati 'eleh, sekeping pinggan aku pun nak berkira'. Hahaha.
-----------------------------------------------------------

Galak mak aku borak dengan sorang kawan perempuan boss. Yang lagi 19 kepala tengah sibuk buat steamboat kat depan, dia layan mak aku punya cerita. Aku hormat pada orang yang boleh berbual dengan orang tua, tanpa ada unsur mengipas atau kata lainnya bodek. Dari gaya respon dia, aku rasa ikhlas betul dia layan cerita mak aku, tak ada seinci cerita pun dia terlepas dengar.

Sepanjang diaorang borak, aku leka tengok tv, tv tu sebelah mak aku je, sekali sekala menyampuk. Tapi aku observe setiap response kawan perempuan boss tu termasuk la perkataan 'iya?','oo','aha','haah','iya?? abis tu makcik masa tu blablabla' ko tengok bersungguh dia nak tau cerita mak aku.

Dah agak lama borak, datang pula kawan2 yang kat depan tadi ke dapur cuci tangan. Sorang kawan yang lelaki tertarik untuk duduk join. Itu dari mata aku la. Tengah borak pasal waktu tido mak aku, yang perempuan dengan lurus bertanya

'habis tu, ni dah pukul dua belas ni. Mak cik tak tido lagi ke?' Lurus benar soalannya. Belum dan mak aku bukak mulut, aku yang jawab,
'dah tuu tetamu celik lagi takkan tuan rumah nak tido~' dengan niat bergurau, aku tau perempuan tu faham aku bergurau sebab dia dah bersembang dengan mak aku dan aku di dapur, hampir 2 jam.

Si lelaki yang baru join duduk tadi, lalu bangun dari duduk dan cakap something sambil gelak2 dengan mak, aku kurang ingat apa buah bicaranya. Dia berlalu ke depan.

Tak lama lepas tu, datang beramai2 yang lain ke dapur nak khabarkan pada mak aku diaorang nak undur diri.


'Isk mulut aku salah lagi ke?'
-----------------------------------------------------------

more or less on gTalk dengan kawan bos

'on?'
'hi syiha'
'hi assalamualaikum zul'
'waalaikummusalam, zul takde'
'ini siapa?'
'liyana lah'
'oh adeq zul?'
'oh bukan kakak eh?

Hehehe.

2 comments:

SUNtek said...

banyak gila ni disalah tafsirkan ni..haha

Petiais said...

suntek,
epic biasa la tu~