Tengah feeling-feeling ingat zaman haji 2011 walau skang dah 2014. Mentara ada umur berazam nak coretkan sampai abis. Tapi takde mood. Eh?! Ya Allah dah 2015! 2016? Fuh

Thursday, October 17, 2013

Kasut sekolah


"Halo achik"
"Ya"
"Achik basuhkan kasut sekolah sufiya. Tolong."

Sufiya darjah satu. Atas sebab hal kecemasan, kakak aku sekeluarga pergi bertandang ke rumah saudara. Tinggal lah aku seorang di rumah di hujung minggu.


Zaman aku darjah satu.
Kasut aku cuci sendiri, baju sekolah aku seterika. Aku ramai kakak, jadi agak logik lah di umur macam tu buat kerja sendiri. Dibuli kakak aku lagi ada. Budak darjah satu seterika baju sendiri entah betul entah tidak. Disuruh pulak kakak yang darjah lima  untuk iron kan baju dia.

Bila borak dengan kawan darjah satu aku, dia kata semua benda dah ada orang siapkan.
Ini borak kanak-kanak darjah satu. Aku memang random. Benda tak mustahak aku bole ingat sampai ke tua. Buku belaja, harammmmmmmm.

Tanya aku pada kawan aku.
"Siapa yang buatkan?"

Dia anak orang kaya. Aku selalu rasa dia cuba merendah diri.
Jawab dia cuba berselindung, "Mak cik". Masa tu aku rasa waahhhhh ada orang gaji macam dalam TV. Baju disiapkan, tak payah kelam kabut korek bakul baju nak pergi iron. Kasut hari Jumaat kotor, hari Isnin tadaaa putih bersih kasut sekolah Bata.

Wahhh~





Agak-agak, kawan-kawan sufiya kagum tak, sufiya ada tukang cuci kasut di rumah.




Mungkin dulu, kawan aku benar-benar maksudkan mak cik dia.




No comments: